91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

آیا شما با توسعه هوش مصنوعی (AI) شغل خود را از دست می‌دهید؟

رایانه ای شدن زندگی انسان‌ها سرآغاز پایان همه روش‌های سنتی و دستگاه‌های غیر خودکاراست. از زمان تکامل رایانه ها و معرفی اتوماسیون، زندگی انسان ها دستخوش تغییرات اساسی شده است.
با توجه به اینکه پیشرفت های تکنولوژیکی چقدر روی زندگی ما تأثیر گذاشته است، می توان گفت محدودیتی برای آنها وجود ندارد. در ابتدا رایانه ها و اکنون هوش مصنوعی تمام دنیا را متحیر کرده اند. اصطلاح “هوش مصنوعی” (Artificial Intelligence) معنای بسیار گسترده ای دارد.

هوش مصنوعی (AI)  را می توان به عنوان رایانه ای شبیه به انسان تعریف کرد. رایانه ها یا دستگاه هایی که می توانند حرکات شبیه به انسان را تقلید کنند و فعالیت ها را به روشی بسیار بهتر و کارآمدتر از انسان انجام دهند.
تکنولوژی هوش مصنوعی در این دوره بر قادر کردن ماشین ها برای انجام یک کار واحد مانند رانندگی خودرو یا انجام تشخیص چهره یا اتوماسیون منزل متمرکز شده است. دانشمندان در تلاشند AI را قوی تر كنند. یک تكنولوژی كه تقریباً در هركاری كه انسان ها قادر به انجام دادن آن هستند، جایگزین هوش و كارآیی انسان خواهد شد. در شکل زیر درآمد بازار حاصل از هوش مصنوعی در سرتاسر جهان را از سال 2016 تا 2025 مشاهده می کنید. (برحسب میلیون دلار آمریکا)

چگونه هوش مصنوعی (AI) روی بخش اشتغال تأثیر خواهد گذاشت؟

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در زمینه هوش مصنوعی این است که چگونه هوش مصنوعی (AI) در آینده بر زندگی انسان ها تأثیر خواهد گذاشت. رایانه ها نه تنها فرصت های شغلی را افزایش داده اند بلکه در بهبود کارآیی و عملکرد انسانی نیز موثر بوده اند. در مورد هوش مصنوعی نیز به همین ترتیب است. به کارگیری هوش مصنوعی فقط به چک کردن وسایل در خطوط مونتاژ محدود نمی شود بلکه در بسیاری از بخش های دیگر مانند بازاریابی، فروش و آنالیز بهتر از انسان عمل خواهد کرد.

هوش مصنوعی مشاغل را برای انسان آسان تر می کند ولی نمی توان انتظار داشت که این تکنولوژی جایگزین هیچ شغلی در آینده نشود. با این حال، این موضوع هیچ گونه تهدیدی برای استخدام نیروی انسانی ایجاد نمی کند. اتوماسیون جوهر واقعی و بالقوه انقلاب هوش مصنوعی است. به کارگیری هوش مصنوعی (AI) در مشاغل مختلف به معنای به کارگیری فرصت های شغلی جدید در تکنولوژی های پیشرفته است.
در شکل زیر درصد ریسک اتوماسیون برحسب نوع مشاغل را مشاهده می کنید:

مطالعات و تحقیقات متعددی بر روی مشاغلی که شانس بیشتری برای جایگزینی با ماشین های هوش مصنوعی (AI)، ربات ها و دیگر دستگاه های هوشمند دارند، انجام شده است. در این مقاله، ما یک لیست جامع از مشاغلی را به شما ارائه می دهیم که طی چند دهه آینده کاملاً رایانه ای می شوند. مشاغلی که در سال های پیش رو با توجه به ماهیت، نوع و میزان آموزش لازم، ماشین های هوش مصنوعی برای آنها به کارگرفته می شوند، عبارتند از:

1. بازاریابی تلفنی
2. کارمندان کتابخانه
3. مدیران مالی
4. پیک ها
5. مسئولان پذیرش
6. ویراستارها
7. متخصصان پشتیبانی کامپیوتر
8. تجزیه و تحلیل کنندگان تحقیقات بازار
9. تبلیغات
10. خرده فروشی ها
11. حسابدارها
12. ماموران امنیتی

تأثیرات هوش مصنوعی (AI) در زندگی انسان ها را نمی توان نادیده گرفت. برخی از کارشناسان از این هراس دارند که چنین رشد سریعی در هوش مصنوعی ممکن است عواقب شدیدی را بر انسان ها به همراه آورد، در حالی که برخی دیگر برداشتی کاملاً برعکس دارند. هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که آینده هوش مصنوعی (AI) برای نسل های آینده بشر چه به همراه دارد، اما با توجه به توانایی های انسانی برای یادگیری، سازگاری و خودآموزی، به جرات می توان گفت كه بشر قادر است تحولات سریع تر و موفقیت آمیزتری را در جهان به وجود آورد.

ایجاد کامنت