91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

زندگی بدون تکنولوژی

در سال‌های اخیر و پس از ورود انسان به قرن بیست و یکم، او با هجوم حجم بالایی از تکنولوژی و اطلاعات به زندگی روزمره خود مواجه شد. این روند چنان با سرعت پیشرفت و تمام زندگی بشر را فراگرفت که حال در ذهن بسیاری ازمردم این سوال پیش آمده که چگونه بدین شکل به تکنولوژی وابسته شده‌اند و اگر زمانی تکنولوژِی از زندگی‌شان حذف گردد چطور به زندگی کردن ادامه دهند؟

ابتدا پیش از آنکه به این سوالات جواب دهیم احتیاج است که تکنولوژی را تعریف کرده و براساس آن به سوال مطرح شده در بالا پاسخ دهیم. تکنولوژی در فرهنگ لغت آکسفورد بدین صورت تعریف شده است: “تکنولوژی، استفاده از دانش علمی در اجرایی نمودن اهداف عملگرایانه علی‌الخصوص در صنعت است و همچنین به تجهیزات و ماشین‌آلات توسعه یافته برمبنای دانش علمی اطلاق می‌شود”. حال با توجه به تعریفی که از تکنولوژی ارائه شد با این واقعیت مواجه می‌شویم که تمامی ارکان زندگی بشر برگرفته از تکنولوژی بوده و در نبود آن زندگی بسیار بسیار برای او سخت خواهد شد. به عنوان مثال ساختمان‌های عظیمی که در کلان شهرها طراحی و ساخته می‌شوند و یا وسایل حمل و نقل پیشرفته همچون هواپیما، وسایل و امکاناتی هستند که با استفاده از تکنولوژی برای راحت کردن زندگی انسان فراهم شده‌اند. یک باور غلط در افراد وجود دارد که وقتی به جهان بدون تکنولوژی می‌اندیشند تنها گوشی‌های هوشمند، اینترنت، لپ تاپ و دیگر وسایلی را که در این روزها زندگیشان به آن‌ها وابسته شده است، از زندگی روزمره خود حذف می‌کنند. این باور از آنجا غلط بشمار می‌آید که از ماشین‌های شخصی گرفته تا ابزارآلات ساختمانی تمامی‌شان خواستگاهی جز تکنولوژی نداشته و اگر زمانی قرار بر حذف تکنولوژی باشد تمامی این موارد از صحنه زندگی روزمره ما حذف خواهند شد. در ادامه به بررسی نبود تکنولوژی و مشکلاتی که در زندگی بشر ایجاد خواهد کرد خواهیم پرداخت.

حال فرض کنید هیچ یک از وسایل حمل و نقل پیشرفته کنونی وجود نداشته باشند. شما برای مسافرت به کشور همسایه باید چیزی در حدود چند ماه زمان صرف کنید تا به مقصد مدنظر خود رسیده و در حین مسافرت با خطراتی چون گرسنگی، گم شدن و مریضی روبه‌رو شوید که می‌توانند موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به شما شوند. فرض کنید کامپیوترها و لپ تاپ‌ها وجود نداشتند و قرار بود حساب کتاب‌های شرکت خود را انجام دهید، آیا فکر کرده‌اید که این امر چقدر زمانبر می‌توانست باشد؟

انسان امروز بیش از اندازه خود را به تکنولوژی وابسته کرده است تا بتواند زندگی راحتی را داشته باشد، اما راحتی در سبک زندگی سبب نشده تا استرس‌های موجود در زندگی پرهیاهوی کنونی انسان کاهش یابد و این امر موجب شده برخی به منظور بازیابی خود به مسیرهای زندگی بدون تکنولوژی بازگردند. شایان ذکر است که افراد گریزان از تکنولوژی نیز نمی‌توانند به صورت کامل از آن فاصله گرفته و زندگی‌ بدون تکنولوژی را تجربه کنند. تنها راه انسان برای دوام آوردن در این شرایط کنار آمدن با تکنولوژی و استفاده صحیح و به اندازه از آن خواهد بود.

ایجاد کامنت