خبرها و رویدادها

مهم‌ترین مهارت‌‌‌ های ارتباطی که برای موفقیت شغلی نیاز دارید۱

توانایی برقراری ارتباط با دیگران

ایجاد ارتباط با دیگران و درک موقعیت و دیدگاه آن‌ها یکی از مهارت‌ های ارتباطی مهم در حوزه‌ی روابط تجاری است. گاهی برقراری ارتباط بسیار ساده است؛ همین که محترمانه موافقت یا مخالفت خود را با دیگران اعلام می‌کنیم در واقع با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم. وقتی باتجربه و کارآزموده باشید، تقریبا با هر شخصی می‌توانید ارتباط برقرار کنید.

مهارت سخنوری

یکی دیگر از مهارت‌ های ارتباطی، سخنوری است. تسلط ما بر شیوه‌ی بیان موضوع، بیشترین تاثیر را بر مخاطب می‌گذارد و او را برای شنیدن ایده‌های ما ترغیب می‌کند. با مهارت در سخنوری، ایجاد تعامل و ارتباط امکان‌پذیر می‌شود. تیلور در این باره می‌گوید: «اگر در شیوه‌های گفتاری و نوشتاری، از استعداد کافی برخوردار باشید، موفقیت از آن شما خواهد بود. در جهان امروز که وقت بسیار مغتنم است و تکنولوژی اسباب ارتباط مستمر و دائم را فراهم آورده، بیان واضح و روشنِ مسائل بسیار حائز اهمیت است.»

«چون جهان‌بینی افراد و درک آن‌ها از مسائل، با ما تفاوت دارد باید از بروز ابهامات معنایی در کلام خود جلوگیری کنیم. افرادی که به اصول ارتباطات آگاه هستند با شفاف‌سازی گفتار خود از بروز ابهام در کلامشان خودداری می‌کنند.»

مدارا با دیگران

مورد بعدی در مهارت های ارتباطی، مدارا کردن است. وقتی اهل مدارا با دیگران هستید، در برابر آن‌ها صبوری به خرج می‌دهید و در موقعیت‌های استرس‌زا به خوبی می‌توانید خونسردی خود را حفظ کنید. قطعا این ویژگی شما از چشم رئيس دور نخواهد ماند. اگر نتوانید به خوبی از پس موقعیت‌های این چنین برآیید، باید با ارتقا و موفقیت شغلی خداحافظی کنید.

اعتماد کردن

ما برای پیش‌برد اهداف خود و در نهایت موفقیت شغلی به برقراری ارتباط نیاز داریم و اساس رابطه‌ها بر پایه‌ی اعتماد شکل می‌گیرد. اعتماد کردن یکی از مهارت های ارتباطی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. زمانی در کار خود موفق خواهید بود که قابل اطمینان باشید و احساس امنیت را در مخاطب خود ایجاد کنید.

بدانید چه موقع و چگونه باید همدلی خود را نشان دهید

برای درک شرایط دیگران باید خود را در جایگاه آن‌ها قرار دهیم. باید از دید آن‌ها شرایط را بررسی کنیم و هر جا که نیاز به کمک ما بود، اقدام کنیم. در زندگی کاری و شغلی، حمایت و همدلی خود را به دیگران نشان دهید. این رفتار‌ها بازخورد مثبتی از سوی مخاطبتان ایجاد می‌کند. اگر از رفتارهای انسانی در محل کار شما خبری نباشد، دایره ارتباطات شما محدود می‌شود و پیشرفتی نخواهید داشت. بنابراین همدلی جزو موارد باارزش مهارت های ارتباطی است. جهان ایده‌آل، جهان بدون مشکل است. اما در زندگی واقعی، با چالش‌های فراوانی روبرو هستیم، برای داشتن رابطه‌ای سازنده باید بدانیم چه وقت به کمک دیگران بشتابیم.

مهارت گوش کردن

«ما دو گوش و یک دهان داریم»، یعنی پیش از اینکه سخنران خوبی باشیم باید مهارت گوش کردن را در خود تقویت کنیم. «شنیدن» و «گوش کردن» دو مقوله جدا هستند. گوش کردن فرآیندی آگاهانه است. یک شنونده‌ی خوب به مخاطب خود توجه می‌کند. زمانی را صرف تحلیل گفته‌های مخاطب خود می‌کند و سپس به گفته‌های او واکنش نشان می‌دهد. شنونده‌ی خوب بودن و توجه به نیاز دیگران مهارتی است که با تمرین به دست می‌آید و واکنش‌های مثبت اطرافیان را در پی خواهد داشت.

توجه به مخاطب

مخاطب باید توجه‌ی واقعی شما را نسبت به خودش احساس کند. اگر تظاهر کنید که به او توجه می‌کنید، در واقع شانس خود را برای ادامه رابطه از دست می‌دهید. یکی از راه‌های نشان دادن علاقه‌ی واقعی به مخاطب، به خاطر سپردن نام‌ها، تاریخ‌ها و رویدادهای مهم زندگی است.

انعطاف‌پذیری

«داشتن شخصیت خوب» و «دوست‌داشتنی بودن» به شدت به یکدیگر وابسته‌اند. این دو ویژگی تابع شرایط هستند. مثلا یک فرد زندانی شخصیت مورد قبولی در جامعه ندارد. اما اگر توانایی بالایی در برقراری ارتباط داشته باشد، می‌تواند شرایط را به نفع خود تغییر دهد. اگر بتوانید در اعتقادات و قوانین خود انعطاف‌پذیر باشید به یک شخصیت دوست داشتنی تبدیل می‌شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *