91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

حمل و نقل هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای سامانه حمل و نقل هوشمند

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تمایل بیشتر مردم به استفاده از خودروهای شخصی، وجود یک سامانه حمل و نقل هوشمند در سییستم حمل و نقل شهری را الزامی کرده است. جابجایی و سهولت یکی از مهمترین دغدغه هایی است که مدیران شهرها را درگیر خود کرده است. با سیستم حمل و نقل هوشمند شهروندان  می توانند در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کرده و شهر را پویاتر کنند. سیستم حمل و نقل هوشمند با هدف به حداقل رساندن مشکلات ترافیکی ساخته شده است. این نرم افزار کاربران را با اطلاع قبلی از ترافیک دور کرده و کم ترددترین مسیر را به آنها نشان می دهد.

امروزه در بسیاری از کشورها به طور گسترده از سامانه های حمل و نقل هوشمند استفاده می شود. استفاده فقط به کنترل و تراکم ترافیک محدود نمی شود بلکه برای ایمنی جاده ها و استفاده کارآمد از زیرساخت ها نیز کاربرد دارد. یک سامانه حمل و نقل هوشمند می تواند اطلاعات منظمی را به صورت روزانه در مورد اتوبوس های عمومی، زمان بندی، در دسترس بودن صندلی، مکان فعلی اتوبوس، زمان لازم برای رسیدن به یک مقصد خاص، محل بعدی اتوبوس و تراکم مسافران داخل آن به مسافران اطلاع بدهد. پی سپار مدرسه یکی از سامانه های حمل و نقل هوشمندی است که توسط شرکت رایان اندیشه نصر تولید شده است و می تواند از ایتدا تا پایان رسیدن کودک والدین به مدرسه به آنها اطلاع بدهد.

کاربردهای سامانه حمل و نقل هوشمند

کاربرد سیستم حمل و نقل هوشمند مبتنی بر جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آنالیز در عملیات و کنترل برای مدیریت ترافیک در جایی است که مکان نقش مهمی را ایفا می کند.

در اینجا سنسورها، پردازنده های اطلاعات، سیستم های ارتباطی، پیام های کنار جاده ای، به روزرسانی جی پی اس و سیگنال های اولویت بندی خودکار ترافیک نقش مهمی در کاربردهای زیر دارند:

  1. سیستم مدیریت پیشرفته ترافیک
  2. سیستم اطلاعات پیشرفته مسافر
  3. سیستم کنترل پیشرفته وسیله نقلیه
  4. سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته
  5. سیستم های پیشرفته حمل و نقل روستایی
  6. سیستم عملیات پیشرفته وسایل نقلیه تجاری

    سامانه حمل و نقل هوشمند چگونه کار می کند؟

    مرکز مدیریت ترافیک واحد مهم سامانه حمل و نقل هوشمند است. در این مکان کلیه داده ها برای عملیات بیشتر و مدیریت کنترل ترافیک در زمان واقعی یا اطلاعات مربوط به وسیله حمل و نقل محلی جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود. بیایید کل روند را با روشی دقیق تر درک کنیم.جمع آوری داده ها: برنامه ریزی استراتژیک نیاز به جمع آوری داده های دقیق، گسترده و سریع با مشاهده در زمان واقعی دارد. بنابراین داده ها در اینجا از طریق دستگاه های سخت افزاری مانند جی پی اس جمع آوری می شود. این دستگاه ها به طور عمده داده هایی همچون سرعت حرکت و زمان سفر، مکان، وزن خودرو ، تأخیرها و غیره را جمع آوری می کنند. اطلاعات جمع آورش شده توسط جی پی اس و یا هر سخت افزار دیگر در معمولاً به سمت مرکز جمع آوری داده ها ارسا شده تا داده ها توسط سامانه حمل و نقل هوشمند تجریه و تحلیل شوند.

    انتقال داده ها: یک سامانه حمل و نقل هوشمند اطلاعات را از سمت سخت افزارهایی همچون جی پی اس گرفته و بعد از تجزیه و تحلیل داده ها به از طریق اینترنت و یا پیامک به گوشی راننده ارسال می کند.

    تجزیه و تحلیل داده ها: داده هایی که از سخت افزارهای مختلف جمع آوری و دریافت شده اند، در مراحل مختلف پردازش می شوند. این مراحل عبارتند از تصحیح خطا، تمیز کردن داده ها و ترکیب داده ها و تحلیل منطقی تطبیقی. ناسازگاری در داده ها با نرم افزار تخصصی شناسایی و اصلاح می شود. پس از آن داده ها بیشتر تغییر یافته و برای تجزیه و تحلیل جمع می شوند. این داده های جمعی اصلاح شده بیشتر برای پیش بینی سناریوی ترافیکی که برای ارائه اطلاعات مناسب به کاربران موجود است، تجزیه و تحلیل می شوند.

    اطلاعات مسافر: سیستم های مشاوره سفر برای اطلاع رسانی به روزرسانی های حمل و نقل به مسافر استفاده می شوند. این سیستم اطلاعات در زمان واقعی مانند زمان سفر، سرعت سفر، تأخیر، تصادف در جاده ها، تغییر مسیر، انحراف، شرایط منطقه و غیره را ارائه می دهد. این اطلاعات توسط طیف گسترده ای از دستگاه های الکترونیکی همچون اینترنت، پیام کوتاه و یا تابلوهای اطلاع رسانی در جاده ها و .. به مسافرین اطلاع داده می شود.

ایجاد کامنت