91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

تاثیر تکنولوژی بر آموزش

قدم نهادن تکنولوژی در سیستم آموزش باعث بهبود این سیستم به میزان قابل توجهی شده است. تکنولوژی آموزشی در دنیای مدرن امروزی، کاربردها و فواید بسیاری را برای دانش آموزان در تمام رشته های تحصیلی به ارمغان آورده است.

تکنولوژی آموزشی چیست؟

اصطلاح ” تکنولوژی آموزشی ” (educational technology) چشم انداز وسیعی را در بر می گیرد و به تکنولوژی تعلیمی یا نیز اطلاق می شود. این روش نقشی اساسی در بهبود روند یادگیری دانش آموزان دارد و به معلمان در برقراری ارتباط با دانش آموزان با روش بسیار آسانی کمک می کند. تکنولوژی آموزشی می تواند کاری کلاسی یا حتی خارج از کلاس باشد. این تکنولوژی با موفقیت، تصاویر کلیشه ای کلاس ها را به تصاویری جذاب تر و مدرن تغییر داده است. در نتیجه ی این پیشرفت نوین، دیگرکلاس های درس مکانی کسل کننده نیست و یادگیری واقعا تجربه ای جالب است. تکنولوژی با استفاده از رایانه ها و نرم افزارها که تجهیزات یادگیری را فراهم می آورند، آموزش را تاحد زیادی تغییر داده است.

فواید تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دارای فواید بسیاری در زمینه ی آموزش می باشد و تاثیر سازنده ای بر آن داشته است. کلاس های مجازی، یادگیری را برای دانش آموزان آسانتر کرده است. با استفاده بالقوه از تکنولوژی، سرعت و شیوه ی یادگیری دستخوش تغییرات بسیاری شده و برقراری ارتباطات آسانتر گشته است.

یکی از فواید تکنولوژی آموزشی برای دانش آموزان، کمک به آنها در بهبود قابلیت های یادگیری است. از آنجایی که این تکنولوژی پیوسته در حال تغییر است، به روزرسانی جدید آنها به آسانی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و برنامه های کلاسی با کمک نرم افزارها آماده می شوند. اکثرا در گذشته، آموزش به عنوان وسیله ای برای تحصیل نخبگان و سرآمدان جامعه محسوب می شد و اقشار پایین تر جامعه، در این مورد نادیده گرفته می شدند. با ورود تکنولوژی آموزشی، هیچ تبعیضی وجود ندارد و همه ی افراد جامعه به طور یکسان می توانند مورد تعلیم قرار بگیرند.

اطلاعات به روش های مختلفی با کمک ابزارهای مطالعه قابل نمایش است. با استفاده از تکنولوژی در زمینه ی آموزش، دانش به راحتی در دسترس تمام دانش آموزان در هر نقطه از دنیا قرار گرفته است.کلاس های درس برای برقراری ارتباط، به دانش آموزانی کمک می کند که با یکدیگر در یک گروه هستند اما در جاهای مختلف دنیا قرار دارند.

نظر به اینکه اینترنت، مهمترین وسیله ی ارتباطی است و دستگاه های دیگر مانند تبلت های دستی و بردهای هوشمند وارد این عرصه شده اند، لازم نیست دانش آموزان کوله پشتی های سنگین پر از کتاب را با خود حمل کنند. آنها می توانند به راحتی وارد کلاسی شوند که تمام این تجهیزات قبلا در آن قرار داده شده اند.

با به وجود آمدن کلاس های مجازی، معلم در هر نقطه از دنیا می تواند به فراگیر یا فراگیرانی آموزش دهد که ممکن است در نقطه ای دیگر از دنیا زندگی کنند. دامنه ی دسترسی به تکنولوژی بسیار گسترده است و دانش آموزانی که در نقاط دور افتاده ی دنیا زندگی می کنند به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

در آموزش خاص، تکنولوژی آموزشی باعث تغییرات بسیار در زمینه ای شده است که نیازهای دانش آموزان به روش متفاوتی برآورده می شود.  با عرضه ی نرم افزاری که به دانش آموزانی با نیازمندی های خاص آموزش می دهد، تجهیزات آموزشی مناسب طوری طراحی شده اند که یادگیری را برای فرد، راحت تر می کند.

با استفاده از تکنولوژی، مفهوم آموزش به منظور پیشرفت هم دانش آموزان و هم معلمان، دستخوش تغییر می شود. بنابراین ورود تکنولوژی در آموزش بسیار مهم است. امروزه به برکت تکنولوژی آموزشی، آموزش و یادگیری تبدیل به تجربیات دلپذیری شده اند.

هر تغییر و تحولی در نظام آموزشی، نیازمند ابزارها و زیرساختهای مختص به خود می‌باشد. ارزشیابی توصیفی هم از این قاعده مستثنی نیست و آموزش و پرورش برای نیل به اهداف حاصل از اجرای این طرح نیازمند توجه به ابزارها و زیرساختهای مورد نیاز است. یکی از زیر ساخت های لازم جهت اجرای مناسب نظام توصیفی، استفاده از فناوری های نوین در این عرصه می باشد.

نابو به عنوان اولین و کاملترین نرم افزار در این حیطه، پاسخگوی دغدغه های مدیران مقطع ایتدایی، آموزگاران و والدین دانش آموزان می باشد. زمانی که به زیرساختها توجه ویژه شود، ارزشیابی توصیفی می‌تواند نظام آموزشی کشور را متحول کند.

 

 

ایجاد کامنت