91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

خدمات شهری هوشمند

عبارت “شهر هوشمند” برای چندین سال توسط تعدادی از شرکت‌های فن‌آوری مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان برنامه‌های کاربری (اپلیکیشن) برای یکپارچگی عملکرد زیرساخت‌های شهری و خدمات شهری هوشمند مانند ساختمان‌ها، حمل و نقل، توزیع برق و آب و امنیت عمومی مورد استفاده قرار گرفته است.

توصیف یک شهر هوشمند

  • داده‌های شهری واقعی را می توان با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری، زیرساختار سرور و زیرساخت شبکه جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.
  • راه حل‌ها با پشتیبانی از ابزار دقیق و اتصال سنسورها، محرک‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه پیاده‌سازی می‌شوند.
  • محصولات خدماتی و یک محیط هوشمند را می‌توان ترکیب کرد و اطلاعات قابل دسترس را در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد و جریان‌های اطلاعاتی بین شهرداری و جامعه شهری یا تجاری را تصویب می‌کند.

    شهر ممکن است به عنوان یک سازمان خدماتی با شهروندان به عنوان مشتری مورد توجه قرار گیرد که این خدمات را به شهروندان خود ارائه می دهد.

    تقاضا برای شهرهای هوشمندتر، موثرتر، کارآمدتر و پایدارتر وجود دارد که هوش عمومی جمعی از شهرها را در بر می‌گیرد، که می‌تواند توانایی پیش بینی و مدیریت جریان‌های شهری را بهبود بخشد.

    شهرهای هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات مختلف (ICT) استفاده می‌کنند. راه‌حل‌های متفاوتی شامل جنبه‌های مختلف یک اکوسیستم شهری مانند زیرساخت هوشمند، عملیات هوشمند، سرویس هوشمند، صنعت هوشمند، سیستم‌های هوشمند آموزش و یا سیستم‌های امنیتی هوشمند است.

    یک شهر وقتی هوشمند می‌شود که زیرساخت مناسب، ارتباطات قوی و مناسب، استقلال در امور، قدرت یادگیری، توانایی در بهسازی و تعمیر شهر و قدرت عمل داشته باشد. بخشی از زیرساخت ها و تاسیسات آن با استفاده از ICT برای ارائه خدمات به شهروندان و دیگران به صورت دیجیتالی متصل و بهینه می‌شود.

    یکی دیگر از معیارهای شهر هوشمند، “شهر سایبری” است که از فضای سایبری، حکومتداری و کنترل شهر بر اساس بازخورد اطلاعات حاصل می‌شود. اصطلاح “شهر دیجیتال” به عنوان معادل “شهر هوشمند”، “شهر مبتنی بر دانش”، “شهر اطلاعاتی”، “Cyberville”، “شهر سیمی” و “جوامع الکترونیکی” استفاده شده است.

    ارائه اطلاعات به موقع در مورد محیط‌های شهری برای اجرای برنامه‌های کاربردی و خدمات مفید دیگر مهم است. یک مرور کلی بر روی برنامه‌های کاربردی شهر هوشمند در شکل زیر ارائه شده است.

    واضح است که طیف کاربردی بسیار وسیع است. به عنوان مثال، اطلاعات سفر به موقع برای برنامه‌های کاربردی ضروری است که اجازه می‌دهد مردم برنامه‌ریزی‌های سفر خود را بر مبنای حمل و نقل عمومی تنظیم کنند. کاربر می تواند اطلاعات به موقع و دقیق در مورد زمان رسیدن اتوبوس یا قطار را داشته باشد و برنامه‌ریزی سفر انجام دهد.

    به عنوان مثال دیگر، یک برنامه کاربردی که اطلاعات دقیق در خصوص پاریکنگ‌های قابل دسترسی را جمع آوری و به اشتراک می‌گذارد، بنابراین رانندگان می توانند فضاهای آزاد را فورا پیدا کنند.

    دسترسی به داده‌های مناسب نشان‌دهنده فرصتی برای توسعه دهندگان برای ایجاد برنامه‌های کاربردی است. به این ترتیب ذینفعان می‌توانند به خدمات گسترده آنلاین دسترسی داشته باشند، بنابراین اطلاعات اساسی، خدمات شهروندی، کسب و کار و گردشگری، همه مبتنی بر یک زیرساخت مشترک است. شهرهای هوشمند در حال گسترش خدمات آنلاین در بخش‌های مختلف شهری هستند.

ایجاد کامنت