91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

هوشمند سازی چیست؟

هوشمند سازی چیست؟

هوشمند سازی، واژه ای که چند سالی بیشتر از عمر او در ارتباط با زندگی نمی گذرد.

ولی هر چه پیش تر می رویم واژه هوشمند و هوشمند سازی بیشتر دیده و شنیده می شود.

امروزه به هر کجا که پای می گذاریم بدون تردید از این کلمه زیاد می شنویم.

احتمالا شما هم واژه دولت هوشمند یا دولت الکترونیک، مدارس هوشمند، لوازم خانگی هوشمند، خانه و یا ساختمان هوشمند، شهر هوشمند و ده ها واژه هوشمند دیگر را شنیده اید.

معنی و مفهوم هوشمند سازی چیست؟

در خصوص هوش و استعداد نمی خواهیم صحبت کنیم.

همه به خوبی می دانیم که وقتی موضوع هوشمند سازی در میان باشد منظور استفاده از برخی از پارامترها و ابزارها به منظور ساده تر کردن و حرفه ای تر کردن روش زندگی است.

در جامعه امروزه یا عصر فناوری و اطلاعات هم به راحتی می توان به این نتیجه رسید که هوشمند کردن بسیاری از فعالیت ها مساوی است با استفاده از برنامه ها و روش هایی  که مبتنی بر ابزارهای فناوری و اطلاعات باشد.

در نتیجه به صورت کلی و صرف نظر از تمامی تعاریفی که در سایت ها و کتاب های مختلف در مورد هوشمند کردن خوانده ایم باید در ساده ترین تعریف بگوییم هوشمند سازی یعنی استفاده از تکنیک ها و ابزارهای فناوری و اطلاعات به منظور مدیریت، ادراه صحیح امور، ساده سازی فعالیت ها، ارتقا سبک زندگی، حرفه ای تر شدن کارها و فعالیت ها، سرعت بخشیدن به امور، انجام کار صحیح ، کاهش مصرف انرژی و بصورت کلی استفاده حداکثری از کیفیت و سرویس هایی که می توان از فناوری اطلاعات در راستای شاخص ها و فاکتورهای زندگی از آن بهره گرفت.

در نتیجه هوشمندی استفاده از تکنیک های فناوری اطلاعات برای زندگی بهتر شد.

بستر های هوشمند سازی

اما این هوشمند سازی نیاز به بستر دارد.

این بستر می تواند یک ابزار کوچک مانند تلفن همراه باشد که در خدمت افراد در می آید و یا می تواند یک شهر و یا کشور باشد که با یک دکمه کاری را انجام دهد.

پیاده سازی هر یک از عملیات های فناوری اطلاعات در هر یک از این بسترها می تواند اتفاق می افتد و در نتیجه ما را وارد دنیای بی انتهای هوشمند ها می کند.

اینجاست که با واژه ای به نام مدرسه هوشمند، شهر هوشمند، یخچال هوشمند و غیره مواجه می شویم.

فواید هوشمند سازی چیست؟

بصورت کلی هوشمند سازی در هر بستری که اتفاق بیافتد فواید زیادی را برای آن به همراه دارد که عمومی ترین این فواید را می توان بصورت زیر بر شمرد:

·        صرفه جویی در زمان و وقت به دلیل حذف عوامل انسانی

·        صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل کنترل و حذف عوامل مصارف نا خواسته

·        کاهش دخالت نیروی انسانی  و در نتیجه کاهش خطا

·        افزایش طول عمر تجهیزات و دستگاه های مختلف

·        امکان برنامه ریزی و به دنبال آن انجام امور بر اساس زمان های تعریف شده

·        امکان برنامه ریزی برای موضوعات مختلف از جمله تعمیر و نگهداری و یا حذف برخی از موارد

·        امکان مدیریت از راه دور بسیاری از فرآیند ها و کارها

·        امکان بازبینی و کنترل خطا در هر زمان

·        امکان ثبت رویداد ها و استفاده از ذخایر اطلاعاتی

·        امکان استفاده از سیستم های هشدار دهنده و اطلاع رسان

·        امکان بالا بردن بهره وری در نیروی انسانی با اعمال رفع محدودیت ها

·        و …

دلایل استفاده از هوشمند سازی

با این توضیحات باید گفت دلیل هوشمند سازی بسیاری از امور تلاش برای بالا بردن کیفیت زندگی است و اهمیت بالا بودن کیفیت زندگی است که باعث شده تا سیاست گذاران اجتماعی ، مدیران، مسئولان و تمامی عوامل دخیل در ایجاد کیفیت زندگی تلاش می کنند تا با استفاده از فناوری اطلاعات موضوعی به نام هوشمند سازی را در جامعه توسعه دهند و تمامی برنامه ها، سیاست ها و عملیات های اجرایی در جامعه را به همین منظور به سمت هوشمند سازی ببرند و اگر این کار انجام نشود در آینده ای نه چندان دور شاهد عقب ماندگی و فروپاشی دولت ها و ساختار ها خواهیم بود.

عدم استفاده از هوشمند سازی

دولت ها ، شرکت ها، خدمات، ساختمان ها، مدارس، بیمارستان ها  و تمامی موضوعات داخل یک اجتماعی به نام شهر اگر به سمت هوشمند سازی نروند محکوم به شکست و نابودی خواهند بود. اگر جامعه با این عوامل همراه نشود تردید نداشته باشید که یک جامعه عقب مانده خواهد بود، شهر هایی که هوشمند نشوند تردید نکنید که بی نظمی ، سو استفاده و هرج و مرج در آنها بیداد خواهد کرد، مدارسی که هوشمند نشوند چیزی برای ارائه به دانش آموزان و دانشگاه ها برای دانشجویان ندارند و به همین ترتیب خانه هایی که هوشمند نشوند نمی توانند رفاهی برای ساکنان خود داشته باشند.

سخن آخر در مورد هوشمند سازی

با توجه به مفهوم گسترده هوشمند سازی می توان به یک نتیجه کلی رسید و آن هم اینکه اگر از موضوعی به نام شهر هوشمند، دولت هوشمند، مدرسه هوشمند و ساختمان هوشمند یا خانه هوشمند سخن به میان می آید به این مفهوم است که ساختارهای هوشمند در هر بعد قابل اجرا هستند.

به همین دلیل باید فرهنگ هوشمند کردن را گسترش داد و فراموش نکنیم که علم و دینای پیرامون ما در حال تجربه یک تحول عظیم است که باید با رویکرد منصفانه و به دور از اغراق گفت حضور در این دنیا و همراهی با آن به یک ضرورت مبدل شده است.

پیش به سوی هوشمند سازی

امروزه با شکل گیری مفهوم شهر هوشمند و در کنار آن مفاهیم دیگر از جمله خانه هوشمند و حمل و نقل هوشمند و یا مدرسه هوشمند می بینیم که اخیرا موضوعاتی دیگر مانند بیمارستان هوشمند، صنعت هوشمند، تولید هوشمند، کسب و کار هوشمند، انبار داری هوشمند و … نیز هر روز بیشتر به وجود می آیند.

امروزه مفهوم دور کاری، خرید انلاین، مسیر یابی اینترنتی، گفتگوی تصویری و بسیاری دیگر از این مفاهیم نمونه های از هوشمند سازی هستند که خیلی راحت پذیرفته شده اند و هر روز بر این مفاهیم افزوده می شود.

شاید باور این موضوع دیگر غیر ممکن نباشد که دنیای هوشمند را باید دیگر پذیرفت و هر روز با این هوشمند های جدید باید همراه شد. هوشمند سازی های امروزی وارد دنیاهایی شده اند که باور کردن انها بسیار دشوار است و هر روز که با این مسیر همراه نباشیم بیشتر دیر خواهد شد.

ایجاد کامنت