91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

چطور یک رهبر و مدیر قاطع باشیم؟

منفعل:

افرادی که از تعارضات و تضاد‌ها اجتناب میکنن، ازشون استفاده می‌شه و اغلب به خاطر مسائل پیش اومده عذرخواهی می‌کنن.

پرخاشگر:

بسیاری از افراد کسانی رو که رفتار تهاجمی دارن رو افرادی همیشه حق به جانب و سریع الانتقاد از دیگران می‌دونن و همچنین کسانی هستن که عقاید دیگران رو تحقیر می‌کنن.

منفعل-پرخاشگر:

علی رغم اینکه از برخورد اجتناب می‌کنن، در عین حال می‌تونن دیگران رو بازی بدن و تلاش می‌کنن روی بقیه سلطه پیدا کنن.

قاطع:

این یک رفتار مناسب و متعادل و چیزی بین منفعل و پرخاشگر هست. افراد قاطع احساسات و عقایدشون رو کاملا بیان می‌کنن اما به دنبال یک الگوی برد-برد هستن.

طبق تحقیقات موسسه مایو کلینیک، قاطعانه برخورد کردن هسته‌ی اصلی مهارت‌های ارتباطی هست و به این معنیه که شما دیدگاه‌هاتون رو شفاف و بی پرده بیان کنین و ازش دفاع کنین، و در عین حال به حقوق و عقاید دیگران هم احترام بگذارین. قاطع بودن خودباوری رو افزایش، و استرس رو کاهش می‌ده و می‌تونین مطمئن باشین که با درپیش گرفتن قاطعیت افراد به وضوح منظور شما رو متوجه می‌شن.

چه زمان با تیم قاطعانه برخورد کنیم؟

قاطع بودن یک خصیصه مشترک بین تمام رهبران تاثیرگذار هست. رهبران قاطع قبل از هرچیزی نگرش “ما می‌توانیم برنده شویم” دارن  و عقاید و احساساتشون رو به‌ طور صادقانه به اشتراک می‌گذارن. در عین حال، به تمام اعضای تیم احترام گذاشته می‌شه و وقتی که مشکلی پیش میاد، اونها به دنبال راه‌ حل می‌گردن.

رهبران قاطع قادر هستن که اعتماد به نفسشون رو بسازن. شما به عنوان یک رهبر قاطه به حرف اعضای تیمتون گوش می‌دین، و  اونها هم انتظارات شما رو می‌دونن و همین مورد بهتون کمک می‌کنه که بتونین بعضی اعضای پرخاشگر و سلطه‌جو در تیمتون رو کنترل کنین.

اما این به این معنی نیست که شما باید در کل مدت با اعضای تیم بصورت قاطعانه برخورد کنین. اینکه بدونین در چه زمانی قاطعیت به خرج بدید و در چه زمانی کوتاه بیاین یکی از چیزهاییه که باید در مورد قاطعیت در رهبری در موردش آگاهی داشته باشین.

در زیر موقعیت‌هایی که باید با تیم با قاطعیت برخورد کنین آورده شده.

حمایت همه رو درباره برنامه و هدفتون به‌ دست بیارین

بیاید فرض کنیم شما یک ایده ناب برای کمپین فروش دارین. وقتی که ایده رو برای اعضای تیم شرح می‌دیدن به نظرات و پیشنهادات اونها هم گوش می‌دین. در بین این پیشنهادات ممکنه پیشنهادات خوبی هم وجود داشته باشه که کمپین‌تون رو پرقدرت‌تر کنه. این  پیشنهادات ممکنه یه چیز خیلی ساده مثل رهگیری کردن کاربران برای دوره‌های سه تا شش ماهه باشه. در هدف از اینکار اینه که نه تنها حمایت تیم‌تون از برنامه رو به دست بیارین، بلکه با کار تیمی این ایده رو بهبود هم بدین.

به این صورت عمل کردن خیلی مؤثرتر از اینه که تهاجمی باشین و هروقت یکی از اعضای تیم نظرش رو اعلام می‌کنه بهشون بگین “اینکار عملی نیست”.

برای تیم انگیزه ایجاد کنین

بعضی وقت‌ها روحیه تیم پایینه و تیم نیاز به انگیزه داره. به نظر خودتون انجام کارهایی مثل قبول کردن شرایط موجود یا فریاد زدن سر بقیه می‌تونه باعث ایجاد انگیزه براشون بشه؟ البته که نه. در عوض می‌تونین با استفاد از عنصر قاطعیت روحیه تیم رو بالا ببرین و شور و اشتیاق رو بین‌شون گسترش بدین.

این کار مهم می‌تونه با شرکت دادن تمام اعضای تیم در پروژه‌های جاری بدست بیاد. برای مثال:

  • اعضای تیم‌تون رو تشویق کنین که خودشون مالکیت یک پروژه رو بر عهده بگیرن، و بهشون آزادی بدین که راه‌حلهای مختلفی رو برای انجام پروژه تجربه کنند.
  • اجازه ندین که فقط افراد دارای ویژگی‌های تهاجمی و بااعتماد به نفس، متکلم وحده باشن. شانس صحبت کردن رو برای همه قائل بشین؛ به خصوص برای افراد منفعل و ساکت.
  • با واگذاری مسئولیت‌های مختلف به اعضای مختلف تیم، اجازه بدین که رهبری رو تجربه کنن.
  • با مثبت بودن برای بقیه یک الگو باشین. ایده‌هاتون رو با دیگران به اشتراک بگذارین و به سخنان اعضای تیم گوش بدین.
  • سعی کنین بفهمین آیا اونها کارآفرین هستن یا نه، و بهشون کمک کنین تا یک کارآفرین درون سازمانی برای شرکت شما باشن.

    اعضای تیم رو تحت نظر داشته باشین

    آیا بعضی از اعضای تیم‌تون مدام دیر میان؟ آیا کارشون شلخته‌ست؟ آیا سایر اعضای تیم از این بی احترامی‌های آشکار به ستوه اومدن؟

    اگر اینطور هست، شما می‌تونین از دو طریق مختلف با این مسائل برخورد کنین. روش اول اینه که منفعل باشین و با بهانه تراشی برای این فرد  چشم‌تون رو روی تمام این مسائل ببندین و ازش سرسری عبور کنین. و روش دوم اینه که با تحکم برخورد کنین و فرد خطارکار رو جلوی جمع تحقیر کنین.

    البته روش سومی هم وجود داره. و اون اینه که قاطع باشید!

    در جلسات خصوصی می‌شه با اعضای تیم نشست و بهشون گفت که چرا رفتارشون نامناسبه و این رفتار چطور روی دیگران تاثیر می‌گذاره. بهشون فرصت صحبت کردن بدین. شاید مشکلی در زندگی شخصی‌شون وجود داره که روی کارشون تاثیر می‌گذاره. شاید حتی خود شما در راهنمایی کردن‌ها روراست نبودین. در این صورت می‌تونین برای مشکلات به وجود اومده راه حلی رو پیدا کنین.

    اگر این موارد هم کارساز نبود و فرد خاطی باز هم کارهای گذشته‌ رو تکرار کرد، می‌شه جلسات هفتگی رو ترتیب داد که شاید راه حلی برای برون رفت از این مشکلات پیدا بشه.

    اختلافات رو حل کنین

    ما معمولا زمان زیادی رو با همکاران‌مون می‌گذرونیم. پس طبیعی هم هست که گاهی اوقات از کوره در بریم و عصبانی بشیم. در بعضی از محیط‌های کاری این از کوره در رفتن‌ها ممکنه به یک تضاد و تعارض تبدیل و به لطمات احساسی، فکری و فیزیکی برای کارمندان ختم بشه. قبل از اینکه چنین چیزی پیش بیاد، پا در کفش قاطعیت بکنید و قبل از اینکه اوضاع از کنترل خارج بشه به فکر راه‌حل باشین.

    در اینجا هم باز در یک جلسه خصوصی به صحبت‌های تمام اعضای گوش بدین. حقایق رو بشنوین و آرامش خودتون رو حفظ کنین. زمانی رو به فکر کردن در مورد بهترین پیامد ممکن با اشاره به مشکل اختصاص بدین. برای مثال، شما به عنوان مدیر متوجه می‌شین که دو نفر از کارمندان آبشون توی یک جوب نمیره. در این صورت می‌تونین اونها رو به دو بخش مجزا از هم بفرستین. اگر اونها نمی‌تونن روی یک پروژه با هم کار کنن، اونها به تیم‌های جدا از هم منتقل کنین. اگر مشکل از یکی از اون دو نفره، فکر کنین که یک گردن‌کشی زودگذر بوده و بعد بهش توضیح بدین که چرا چنین رفتار‌هایی مناسب محیط کار نیستن.

    نکاتی برای قاطع بودن در برابر تیم

    همه‌ی ما از بدو تولد آدم‌های قاطعی نیستیم و قاطع بودن رو یاد نگرفتیم. در زیر تکنیک‌هایی آورده شده که بهتون کمک می‌کنه که به یک رهبر قاطع تبدیل بشین.

    خودتون رو باور داشته باشین: شما یکی از اعضای با ارزش تیم هستین و نباید اجازه بدین که کسی از رفتار شما سوء استفاده کنه.

    احساساتتون رو کنترل کنین: اجازه ندین احساسات بر شما غلبه کنن. اگر احساس عصبانیت، پوچی و ناامیدی می‌کنین با انجام تمرینات مدیتیشن یا یک پیاده روی ساده این احساسات رو آزاد کنید.

    حد و حدود رو مشخص کنین: گلن شپرد، مدیر عامل شرکت برگزاری سمینار شپرد، می‌گه که: “کارمندان شما ذهن خوان نیستن و به همین خاطره که باید کاملا واضح، واضح و واضح انتظارات رو بیان کنید و مشخص کنید که چه چیزی رو تحمل نخواهید کرد”.

    مستقیم و شفاف مشکلات رو بیان کنین: شایعه نسازید و به اعضای تیم اجازه ندین که در مورد مسائل پشت صحنه صحبت کنن. در محیط کار صادق باشین و مستقیما مشکلات رو گوشزد کنید.

    به صورت اول شخص صحبت کنین: این نشون می‌ده که دارین احساسات و عقاید خودتون رو مطرح می‌کنین و از طرف بقیه صحبت نمی‌کنین.

    از زبان بدن مثبت استفاده کنین: صاف بایستید و ارتباط چشمی برقرار کنید.

    نه گفتن رو یاد بگیرین: بعضی وقت‌ها نظرشما با اعضای تیم یکی نیست. و این هیچ مشکلی هم نداره. و از طرف دیگه باید به این حقیقت احترام بگذارین که گاهی اوقات یکی از اعضای تیم ممکنه مجبور باشه به درخواستی از جانب شما جواب منفی بده.

    همه رو به یک اندازه مسئول بدونین: ممکنه این به نظر کار خیلی سختی باشه، اما این اصلا عادلانه نیست که اجازه بدین کارمندان ضعیف که عملکرد اشتباه دارن بتونین از زیر مسئولیت شانه خالی کنن و کارمنداهای خوب مجبور بشن که جور اونها رو بکشن.

    تمرین کنین: با تسلط کامل روی نکات اصلی بحث، صحبت‌هاتون رو برنامه‌ریزی کنین و برای هرسؤالی آماده باشین.

    میدان نبرد‌تون رو بشناسین: گلن شپرد می‌گه که: “یک مدیر باهوش می‌دونه که بعضی‌وقتا برای بردن یک جنگ بزرگ، گاهی باید در نبرد شکست بخوره”.

ایجاد کامنت