91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

مزایا و معایب تکنولوژی در دنیای امروز

تکنولوژی بی شک زندگی را برای انسان آسان ساخته است، ولی نباید از تاثیرات منفی تکنولوژی نیز چشم پوشی کرد، بی شک تکنولوژی در بسیاری زمینه ها بر روی انسان ها تاثیر منفی به همراه داشته است.

امروزه تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که توجه همگان را به خود جلب کرده است، زیرا برای هر کاری مورد استفاده قرار می­‌گیرد. البته ناگفته نماند که تکنولوژی نیز دارای مزایا و معایبی است!

تکنولوژی با اختراع سیستم‌های شبکه‌ای آغاز شده است. از این طریق ارتباطات افزایش یافته و شرکت‌های داخلی و خارجی به راحتی ارتباط برقرار می­‌کنند. همچنین کار برای پژوهشگران نیز ساده شده است.

در جهان امروز انسان‌ها بدون تکنولوژی مانند تلویزیون، تلفن همراه، رایانه نمی‌­توانند زندگی کنند. تکنولوژی‌­های جدید نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌­کنند و بسیاری از افراد، زندگی بدون آن را غیرقابل تصور می‌­دانند. برای درک تکنولوژی، باید مزایا و معایب آن را نیز در نظر گرفت.

مزایای تکنولوژی

تکامل تکنولوژی به دلایل مختلف به نفع انسان‌هاست. در سطح پزشکی، می­‌تواند به درمان افراد مبتلا به بیمار­ی­‌های خطرناک کمک کند و به این ترتیب زندگی بسیاری از مردم را نجات ­دهد. تکنولوژی برای کسب درآمد نیز مفید بوده، در زمان صرفه‌جویی شده و راه رسیدن به پول نزدیک‌تر شده است. تبادلات از طریق اینترنت به سرعت انجام می­‌شود. در حال حاضر خرید و فروش در سراسر جهان تسهیل شده و امکان‌پذیر است. با این امکانات در کسب و کارهای تجاری می‌­توان پیشرفت داشت و مواد اولیه را همراه با تخفیف و یا با قیمت کمتری تهیه کرد. به طور مشابه، گردشگری جهانی نیز افزایش یافته است که تمام این موارد در رفاه و درآمدزایی بی‌تأثیر نیست.

فناوری، بهره‌وری صنعت جهان را نیز افزایش داده است. ما حتی می‌­توانیم بیت کوین‌­ها را بدون نیاز به بانک‌­ها پرداخت کنیم. هرچه زمان می‌­گذرد جهان با کشفیات جدید مواجه می‌­شود. به عنوان مثال وقتی امواج رادیویی کشف شد، بلافاصله پخش رادیو دنبال شد. همین امر به تلویزیون و برق مرتبط است. تکنولوژی زندگی روزمره را بهبود بخشیده است؛ مخترعان نیز قادر به ارسال فضانوردان به ماه هستند.

در دنیای صنعتی مدرن، ماشین‌آلات بیشترین کار کشاورزی و صنعتی را انجام می‌­دهند و در نتیجه کارگران کالاهای بسیار بیشتری نسبت به یک قرن پیش تولید می­‌کنند در حالی که زحمت کمتری می­‌کشند. آنها زمان بیشتری برای تمرین و کار در محیط‌های امن‌تر دارند.

در کنار این مزایای ارزشمند، تکنولوژی­‌های مدرن دارای معایبی نیز می­‌باشد

یکی از این معایب، وابستگی مردم به تکنولوژی جدید است. برای مثال، با اختراع ارزشمند ماشین حساب، انسان‌ها دیگر بدون فکر کردن و انجام محاسبات ذهنی کارهای خود را انجام می­‌دهند و حافظه خود را کمتر درگیر محاسبات خواهند کرد. در برخی مناطق، ماشین­‌های دیجیتالی می‌­توانند جایگزین ذهن انسانها شوند. قطعا استفاده از تکنولوژی نیاز به قانون و قوانین جدید دارد. در نهایت، اکثر اکتشافات تکنولوژیکی به منظور کاهش تلاش‌­های انسانی است، به این معنا که کارها بیشتر با دستگاه‌های دیجیتالی انجام می‌­شود. بیش از حد شغل­‌های کاذب ایجاد شده است. در نهایت از تأثیر منفی تکنولوژی در کودکان نیز نباید غافل شد.

ایجاد کامنت