91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

نشست شرکت های دانش بنیان با مدیران ارشد شهری

 

سلسله نشست های مدیران ارشد شهری با شرکت های دانش بنیان، خلاق و نوآور نشست نخست با فعالین حوزه حمل و نقل هوشمند و ترافیک

افتتاح دو ظرفیت برای ارائه و توسعه دستاوردهای شرکت‌‎های دانش‌بنیان در بوستان گفتگو و شرق تهران

رئیس مرکز تهران هوشمند با تأکید بر اینکه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری در جهت مانع زدایی شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کند، گفت: دو ظرفیت برای ارائه و توسعه دستاوردهای شرکت‌‎های دانش‌بنیان در بوستان گفتگو و شرق تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شهر، نخستین نشست از سلسله نشست‌های مدیران ارشد شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور با موضوع “حمل‌ونقل هوشمند و ترافیک” با حضور مدیران ارشد شهری در حوزه حمل و نقل و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد

در ابتدای این نشست ایمان صادق‌زاده، رئیس مرکز تهران هوشمند با اشاره به فرآیند شکل‌گیری “سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری” و اقدامات در حال انجام در این زمینه، اظهار کرد: تا پیش از این تولی‌گری حوزه استفاده از فناوری‌های نو به مرکز تهران هوشمند به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فاوا سپرده شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه و رویکرد شهردار تهران مبنی بر ضرورت تبدیل تهران به سکوی فناوری شهری و همچنین با توجه به مهیا نبودن کامل زیرساخت‌های قانونی مورد نیاز در ساختار مصوب قبلی در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تعاملات عملیاتی با حوزه‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور، مجوز ایجاد نهــادی متولی و عملگــر با نام “سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری” از شورای شهر اخذ شده و سازوکار عملیاتی برای برقراری تعاملات نتیجه‌بخش در حل معضلات پایتخت با استفاده از فناوری‌های نو، دانش پایه و خلاق، در حال انجام است.

رئیس مرکز تهران هوشمند با تاکید بر همت مدیریت شهری جهت مانع‌زدایی از سر راه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر ابزارهای لازم اعم از ابزارهای قانونی و تسهیلگری در مواردی که تا پیش از این به عنوان مانع در تعامل با شرکت‌ها مطرح بوده، با همراهی شورای شهر و شهردار تهران، در اهداف و رویکردهای سازمان “فناوری‌های نوین و نوآور شهری” لحاظ و مراحل قانونی انجام کار در حال پیگیری است تا با کمک این ابزارها در حوزه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در شهرداری تهران، اتفاقات خوبی رقم بخورد.

 

صادق زاده با اشاره به دستور شهردار تهران برای شکل‌گیری “سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری” خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو ظرفیت برای تسهیلگری و توسعه فناوری‌های شهری در شهر تهران به حوزه‌های فناورانه اختصاص داده شده که یکی از آنها مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو است و قرار است به زودی پلتفرم مناسبی برای استقرار و نمایش دستاوردهای شرکت‌های نوآوری که خدماتشان مورد پذیرش یا نیاز شهر تهران است، ایجاد شود.

وی افزود: پلتفرم دوم که به منظور توسعه تولید دانش بنیان در حوزه های شهری در شهر تهران به وجود آمده، یک فضای نزدیک به ۲۰ هزار متر مربعی در شرق تهران است و به مجموعه‌هایی که توانایی تولید در حوزه‌های دانش‌بنیان دارند و نیازمند فضای تولید هستند، اختصاص خواهد یافت.

حضور شرکت‌های دانش بنیان راه‌گشای مشکلات ترافیکی در مدیریت شهری است

 

در ادامه این نشست، حسین شهیدزاده مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اهمیت استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان و لزوم همکاری با این حوزه، ابراز امیدواری کرد که حضور این شرکت‌ها راه‌گشای مشکلات حمل و نقل و ترافیک در مدیریت شهری باشد.

وی همچنین با بیان نکات و تجربیات موجود در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همکاری با شرکت‌ها بیان کرد: امیدواریم تسهیل‌گری‌های پیش‌بینی شده در این مسیر کمک به رفع موانع و شروع همکاری‌های مفید کند.

تاکید مدیرعامل سازمان فاوا بر عزم جدی مدیریت شهری برای بهره‌مندی از راهکارهای شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این نشست هادی محضرنیا، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، ضمن ابراز خرسندی از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه برای حل معضلات شهری پایتخت در حوزه حمل و نقل، به نقش تاثیرگذار این شرکت‌ها اشاره کرد.

وی به همبستگی و هماهنگی مدیران شهری در حوزه‌های مرتبط اشاره کرد و این موضوع را به عنوان نویدی برای تسهیلگری در مسیر مشارکت شرکت‌های دانش بنیان دانست.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران تصریح کرد: حضور مدیران مرتبط در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری، زیرساخت و عملیات در حوزه حمل و نقل در شهرداری به صورت هم‌زمان در این نشست، نشان از عزم جدی مدیریت شهری برای تسریع در بهره‌مندی پیشنهادات و راهکارهای اعلامی شرکت‌ها دارد.

شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف نیازمند کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان است

پوریا علیمردانی مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران نیز گفت: پروژه‌های حمل و نقل هوشمند باید با هماهنگی سازمان فاوا، شرکت کنترل ترافیک و مجموعه معاونت حمل و نقل انجام شود.

وی با نگاه آسیب‌شناسی به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: در هماهنگی کامل بنا داریم از پروژه‌های پیشنهاد شده، موضوعات و مشارکت مجموعه‌های دانش‌بنیان حمایت و استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران افزود: یکی از مشکلات کشور با رویکردهای دانش‌بنیان، گرایش به مدرک است؛ در حالی که در حوزه‌های مختلف برای اینکه کشور را به یک تحول و شرایط جدیدی برسانیم و گره‌های مدیریت شهری و شهرداری را باز کنیم، نیازمند افکار، ایده‌ها و روش‌های نو و دانش فنی و عملیاتی هستیم که مدت‌ها و سال‌ها در دانشگاه‌های خودمان تولید کرده‌ایم.

علیمردانی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای بسیار زبده و مجموعه‌های خوبی مبتنی بر دانش و بنیه دانشگاه‌ها ایجاد و شکل گرفته است اما کما فی سابق همچنان در بسیاری از حوزه‌ها نیازمند یکسری تکنولوژی‌ها و حتی بعضاً شرکت‌های خارجی هستیم که این نکته همیشه برای ما یک زخم و درد کهنه به شمار می‌رود. امیدوارم در این دوره مدیریت شهری بتوانیم فضا را به نوعی باز کنیم و سیاست‌گذاری به صورتی انجام شود که مجموعه‌های مبتنی بر توان علمی یا همان دانش‌بنیان، بتوانند بیش از قبل در مدیریت شهری فعال شوند و به ما کمک کنند.

وی با اشاره به نیازمندی‌های شهرداری تهران در حوزه نوآوری گفت: شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف نیازمند کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان است؛ کما اینکه در حوزه حمل و نقل هوشمند مأموریت اصلی و یکتای شرکت کنترل ترافیک تهران، مدیریت سیستم‌های هوشمند شهر تهران است.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه داد: علاوه بر این حتی در حوزه نگهداشت سیستم‌ها نیز نیازمند دانش شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، برای نمونه در مورد دوربین‌های کنترل سرعت و سیستم‌های کنترلری چراغ‌ها این مشکل را داریم. به این ترتیب که سیستم چراغ مرکزی در شهر تهران مربوط به یک کشور خارجی است و برای رفع عیوب و نگهداشت سیستم‌هایی که  در اختیار داریم نیاز به کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان است.

علیمردانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که با این وضعیت اقتصادی کشور و شهرداری و با در نظر گرفتن این نکته که به دشواری درآمد مالی کسب می‌شود، باید یاد بگیریم که ریال به ریال خرج کنیم. در گذشته شاید به این ترتیب بوده که به راحتی نفت می‌فروختیم و به موازات آن شرایط بسیار بهتری را هم در مجموعه اقتصادمان داشتیم اما در حال حاضر رونق اقتصاد به نوعی نیست که بتوانیم از آن درآمد شهری کسب کنیم.

وی همچنین ابراز کرد: موضوع دیگری که در حوزه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین وجود دارد، به‌کارگیری و اوپریشن همین داشته‌های خودمان است. به عبارت دیگر نیازمند به هم پیوستگی و ایجاد ارزش افزوده روی داده‌های این سیستم‌ها و استفاده بهینه از همین سیستم‌های موجود در مدیریت حمل و نقل هستیم که قاعدتاً در این موضوع هم مشکلات و گره‌هایی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حل آنها کمک کنند.

 

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه داد: نکته بعدی درباره برنامه‌های پیش رویی است که در مجموعه شرکت کنترل ترافیک در دست اجرا داریم. برخی از این برنامه‌ها به مرحله تایید RFP رسیده و به زودی فراخوان‌ها و مناقصه‌ها برای عقد قرارداد به صورت عمومی اعلان خواهد شد.

در ادامه نشست نخست با فعالین حوزه حمل‌ونقل هوشمند و ترافیک، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نشست ضمن معرفی شرکت خود، به اعلام مشکلات، ارائه پیشنهادات، معرفی دست‌آوردها و اختراعات دانش‌بنیان ثبت‌شده و راه‌کارهای پیشنهادی جهت بهبود روش‌های تعامل با مجموعه مدیریت شهری پرداختند.

هم‌زمان با معرفی توانمندی‌های اعلام شده از جانب شرکت‌ها، مسیرهای ارتباطی جهت ارسال مستندات برای بررسی‌های فنی و آغاز مذاکرات جدی اعلام و مقرر شد در فرصت تعیین شده، مستندات شرکت‌ها بررسی و پس از طی مراحل قانونی با رویکرد تسهیلگری، پیش‌نیازهای لازم در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته و در صورت تایید نهایی، همکاری رسمی شرکت‌ها با شهرداری برای رفع معضلات اعلام شده در حوزه حمل و نقل هوشمند و ترافیک آغاز شود.

پیشنهاد تولید محصولات دانش‌بنیان ترکیبی با توجه به معرفی‌های انجام شده از جانب شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نشست، ارائه خدمات و سرویس‌های گروهی از جانب دو یا چند شرکت، شبکه سازی بین شرکت‌ها و تعاملات نفر به نفر با مدیران ارشد حوزه حمل و نقل وترافیک شهری از اتفاقات مفید و مهم در حاشیه برگزاری نشست مذکور بود.

ایجاد کامنت