10 عادت در برنامه روزانه مدیران موفق
۱. بیشتراز آنچه که از شما انتظار میرود انجام دهید
این باید در تمام بخشهای زندگی شما اعمال شود، وقتی که همیشه بیشتر از آنچه که از شما انتظار میرود را انجام دهید، یک نام تجاری شخصی که نشاندهنده صلاحیت، اعتبار و برتری شما است را به دست خواهید آورد. زمانی که شما بیشتر از حد انتظار یک کار را ارئه میدهید، این کار مشوق گامهای بعدی خواهد بود و مردم همیشه مایل هستند که با شما کار انجام دهند. وقتی که در انجام نیازها و درخواستهای مردم پیشدستی میکنید، یک قدم جلوتر گام برمیدارید. اگر رئیستان از شما پیشنهاد یک هدیه عالی برای مشتری را خواست، تنها یک مورد را نام نبرید بلکه چندین گزینه با جزئیات کامل را پیش روی او قرار دهید.
۲. هر روز با خانواده در ارتباط باشید
«در ارتباط بودن با خانواده به من نوعی حس تعادل در تمام ساعات روز را میدهد. این اهمیتی ندارد که کجای دنیا باشم، من هر روز و در ساعاتی مشخص با خانوادهام صحبت میکنم، ساعت ۷ صبح با همسر و پسر کوچکم صحبت میکنم. غروب دوباره با همسرم تماس میگیرم و به پسر دیگرم و دخترم در طول روز پیام میفرستم.»
۳. به نقاط مختلف شرکت یا محل کارتان سر بزنید
«با داشتن تماس رو در رو و گفتگوی واقعی با تیم کاری، آنها را تشویق به کار میکنم. من در طول روز چندین باز از راهپله ساختمان عبور میکنم تا با کارمندان صحبت کنم و درباره فعالیتهای شرکت بیشتر بدانم. این کار به من اجازه در ارتباط بودن با تمام سطحهای کاری را میدهد.»
۴. از دیگران تعریف کنید
«یک یا دوبار در روز، این کار را انجام میدهم که از کسی صادقانه تشکر کنم. مثلا کمی پیش با نمایندهام یک مکالمه تلفنی داشتم و به او گفتم که چقدر تحت تاثیر صدای آرام و موقر او در عین واضح بودن قرار میگیرم. او در پاسخ به من گفت که از شنیدن این حرف بسیار خوشحال شده است. در آن زمان به من احساسی عالی دست داد.»
۵. ارتباط ایجاد کنید
«من هر روز سعی میکنم که آدمهای جدیدی را ببینم، شاید هر کدام از آنها مشتریهای آینده، کارمند خبره، یک فرد حرفهای یا یکی از همسایههای من باشند. من سعی میکنم که ارتباطهای جدید و دوستان قوی پیدا کنم. این کار دنیای شخصی و حرفهای من را رشد میدهد و دانش و دید من را گسترش میدهد.»
۶. حضور داشته باشید
«بعضی از مسائل هستند که نمیتوان تلفنی حل کرد و هدایت بیدرنگ در مدیریت یک پروژه از مهمترین کارها است. منظور من این نیست که شما باید با همه در ارتباط باشید ولی حضور فیزیکی شما در هنگام انجام کار بسیار مفید خواهد بود. اقتباس تجاری من از قانون اول نیوتون این است؛ افراد و اشیاء در حال حرکت، تمایل به حرکت دارند و افراد و اشیاء در حال استراحت، تمایل به ادامه دادن استراحت دارند، پس نیاز به یک نیروی بیرونی دارند که آنها را به حرکت در بیاورد و البته شما آن نیرو هستید. گاهی اوقات نیاز نیست که شما چیزی بگویید و با حضور خود میتوانید تاثیر بگذارید. بعضی مواقع حضور شما با احترام و قدرت سکوت میتواند باعث تلاش و سرعت کارمندان شود.»
۷. بحرانها را به فرصت تبدیل کنید
«در واقع یک بحران میتواند برای شما مفید باشد. در زمان بحران میتوانید خود و اطرافیانتان را تشویق کنید تا تغییرات مثبت و تاثیرگذار ایجاد کنند. این دقیقا مصداق این جمله است که چیزی که شما را نکشد، قویترتان میکند. بحرانها زمانی عالی هستند که میتوانید افراد را در مسیر تغییرات دائمی در شرکت خود قرار دهید.»
۸. نظارت نکنید بلکه رهبر پرورش دهید
«من تحت یک قانون کلی با بقیه افراد کار میکنم. هیچگاه از کسی نمیخواهم کاری را که خودم انجام نمیدهم انجام دهد. با کمی راهنمایی و کمی توصیه تقریبا تمام افراد با صرفنظر از کاری که خواسته شده، به سطحی بالاتر از انتظار میرسند. زمان گذاشتن برای رهبری، توصیه کردن و مشاوره به مردم، رهبران آینده را پرورش میدهد. برای من بهترین بخش کار به عنوان راهنما، دیدن افرادی است که در هنگام کار کردن در کنارم رشد کرده و خود را برای جایگاههای شغلی بالاتر آماده میکنند.»
۹. زمانی برای فکر کردن در نظر بگیرید
«من در ابتدای هر روز ۳۰ دقیقه را برای فکر کردن به اینکه امروز را چگونه پیش ببرم و سعی برای حل کردن مسائل سخت، خالی میکنم. برای این کار به خودم اجازه استفاده از مداد، خودکار یا صفحهکلید را نمیدهم. این زمان تفکر شخصی به من اجازه تمرکز مطلق و بدون حواسپرتی را میدهد و به من کمک میکند که از نظر ذهنی برای چیزی که در آن روز پیش روی من است، آماده باشم.»
۱۰. بازخورد مداوم و مستمر داشته باشید
«برای دورههای سالانه یا دوساله منتظر نمانید، هرزمان که ممکن بود به اعضای تیم بازخورد کارشان را ارائه دهید و بازخوردها و انتقادات در مورد خود را هم با کمال میل بپذیرید. این روش کار گروهی را در شرکت پرورش داده و به مردم اجازه میدهد که متوجه شوند کارها روان و بیعیب در حال اجرا است. علاوه بر این، کارمندان زمانی که تشخیص داده میشود وظایفشان را به خوبی انجام دادهاند، معمولا فعالتر و خوشحال میشوند.»