91009290 (021)
تهران ، شهریار ، میدان حافظ
info@AranSoft.ir

جزئیات وبلاگ

مزایا و معایب استفاده از اینترنت

استفاده از اینترنت مزایای زیادی به همراه دارد، از جمله دستیابی به اطلاعات. بعلاوه، اینترنت به مردم این امکان را می دهد که براحتی و به سرعت ارتباط برقرار کنند.

همانطور که گفتیم مهمترین مزیت استفاده از اینترنت، قابلیت دسترسی به منبع جهانی اطلاعات است. کاربران قادرند به جستجوی منابع بپردازند و نتایجی معتبر از منابع جاری و قدیمی به زبان های گوناگون، و حتی از طریق گوشی های همراهشان استخراج کنند. اینترنت امکان دسترسی آسان و سریع را ایجاد کرده است. در مقایسه با استفاده از منابع چاپی گوناگون، کاربران برای جستجو از طریق اینترنت به میزان زیادی در زمان صرفه جویی می کنند.

یافتن منابع مورد نیاز در کمترین زمان، مزیتی عمده برای محققان و نیز دانشجویان به حساب می آید. برای مثال اینترنت به محققان این امکان را می دهد که با جامعه ی جهانی ارتباط برقرار کنند، که درنتیجه منبع بزرگتری به جهت جامعه ی آماری برای مطالعاتشان قابل دسترس خواهد بود. بعلاوه، قابلیت استفاده از اینترنت برای مطالعات طولی، محققان را قادر می سازد داده ها و اطلاعاتشان را با سرعت زیادی گردآوری کنند، و صرفنظر از موقعیت مکانی و جغرافیایی افراد و موضوعات مورد مطالعه شان به دیتای مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

جدا از اهداف آکادمیک و تخحقیقای، برقراری ارتباط از طریق چت و شبکه های اجتماعی به افراد کمک کرده است به آسانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بطور پیوسته از هم خبردار باشند. بر خلاف نامه که یک یا چندین روز طول می کشد تا به مقصد خود برسد، اینترنت این قابلیت را ایجاد کرده است که بلافاصله پیام ها بین افراد رد و بدل شود. همینطور امکان برقراری ارتباط ویدئویی که از طریق اینترنت امکانپذیر شده است هم در زمینه ی حفظ روابط خانوادگی بسیار کمک کرده است، و هم از نظر شغلی و حرفه ای، جایگزین بسیاری از سفرهای کاری شده است که با برقراری ویدئو کنفرانس باعث صرفه جویی های زیادی در هزینه و زمان شده است.

خرید بصورت آنلاین نیز قابلیتی است که تبدیل به مزیتی بزرگ برای بسیاری مصرف کنندگان شده است، بطوریکه عادت های خرید این افراد را بطور کل تغییر داده است، چرا که این روش خرید، امکان مقایسه ی قیمت ها و مشخصات کامل کالا ها را برای مخاطبان فراهم می کند. بنابراین فرآیند خرید را تبدیل به فرآیندی مطمئن، راحت، سریع و خوشایند کرده است.

معایب اینترنت

1- سرقت اطلاعات شخصی

همانطور که گفتیم از اینترنت برای انجام امور بانکی، ایجاد شبکه‌های اجتماعی، و ارائه خدمات دیگر استفاده می شود. ولی هیچ راه مطمئن و غیر قابل نفوذی برای حفاظت از اسامی، شماره حساب‌ها، آدرس‌ها، تصاویر، و شماره‌های کارت‌های اعتباری در برابر سرقت وجود ندارد.

2- ارسال هرز نامه

ارسال هرز نامه، ایمیل‌ های ناخواسته، ایمیل‌ هایی که به صورت بی‌ هدف ارسال می‌شوند و باعث اختلال غیر ضروری در سیستم کامپیوتری می‌ شوند، از دیگر معایب اینترنت است. این فعالیت‌ فرآیند دست رسی به ایمیل‌ ها را کندتر کرده و برای شما مشکل ساز می شود. البته شما میتوانید آی دی آن را برای مسدود شدن اعلام کنید.

3- تهدیدات ناشی از بد افزارها

یکی دیگر از معایب اینترنت ، نفوذ آسان بد افزارها و ویروس ها به کامپیوتر است. کاربران اینترنت اغلب مورد حملات ویروسی قرار گرفته و به مشکل بر می خورند.

ویروس‌های اینترنتی دارای سه نوع هستند.

نوع اول ویروس‌ها بر روی فایل‌ها تأثیر می‌گذارند و مستقیماً یک فایل مشخص را هدف قرار می‌دهند.

نوع دوم ویروس‌ها به سیستم و فایل‌های بوت قبل راه ‌اندازی آسیب می‌ زنند. این امر می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد، زیرا به شکل مؤثری از راه ‌اندازی مجدد کامپیوتر جلو گیری می‌نماید.

نوع سوم ویروس‌ها با نام ویروس‌های کلان شناخته می‌شوند. این ویروس‌ها رایج‌ترین و در عین حال بی خطرترین نوع ویروس به شمار می‌روند.

4- محتوای نامناسب گروه‌های سنی

پورنوگرافی و محتوای نامناسب گروه‌های سنی یکی از مهمترین معایب اینترنت است. تصاویر جنسی برای افراد نابالغ مهمترین آن است که در اینترنت فراوان یافت می شود. و این محتویات عوارض جبران ناپذیری چه برای کودکان ، چه برای جوانان مجرد و چه برای افراد متاهل در بر خواهد داشت.

5- انزوای اجتماعی، چاقی، و افسردگی

اینترنت و اعتیاد به آن باعث گوشه نشین شدن شخص شده و در نهایت او را افسرده و چاق می کند. چون اجازه نمی دهد او به بیرون رفته یا نزدیک خانواده باشد.

هر چیزی که به اینترنت مربوط باشد می‌تواند اعتیاد آور باشد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به گشت و گذار بیش از حد در اینترنت، قمار بازی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی اشاره نمود.

 

ایجاد کامنت